%0 Journal Article %T تصویرشناسی بر اساس نظریة مکتب ادبی فلسفی اصالت کلمه %J دو فصلنامه علمی و تخصصی زبان و ادبیات فارسی «پژوهش‌های نوین ادبی» %I دکتر زینب نوروزعلی %Z 2821-1413 %A محمدی, حمزه %D 2022 %\ 04/21/2022 %V 1 %N 1 %P 207-230 %! تصویرشناسی بر اساس نظریة مکتب ادبی فلسفی اصالت کلمه %K جوهرة معنایی %K بعد ثابت پدیدار %K نظام مادرمائیک %K بعد متغیر پدیدار %K تصویر %R %X چیستی تصویر و اینکه چرا تصاویر وجوه اشتراک و افتراق دارند و این پرسش که تصویر تولید می‌شود یا هستی مستقل از سوژه شناسا دارد؟ از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های متفکران در قرن اخیر بوده است. از دیدگاه آرش آذرپیک، بنیان‌گذار مکتب ادبی-فلسفی اصلت کلمه، تصویر از جوهره معنایی و مفهومی کلمه سرچشمه می‌گیرد. در وجود شناسی عریانیستی، کلمه هفت جوهر دارد از جمله جوهرة معنایی. چون جوهر بعد ثابت و متغیر دارد؛ جوهرة معنایی کلمه نیز دارای بعد ثابت و متغیر است. از آنجا که هر پدیداری کلمه است و با کلمه خود را می‌نمایاند؛ هر آنچه هست کلمه‌پدیدار است بنابراین کلمه‌پدیدارها بعد ثابت و متغیر جوهری دارند. بعد ثابت یک کلمه‌پدیدار چنانچه از ساحت وجودی نگریسته شود؛ فراتصویر می‌سازد و چنانچه در ساحت موجودی نگریسته شود؛ بنابر ضمیرهای متفاوت خودآگاه و ناخودآگاه جمعی-فردی انسان و نیز انواع شهودات مختلف ما انسان‌ها، ایماژ به ماهُو موجود هستی می‌یابد. هم‌چنین یک پدیدار را می‌توان با ساحات وهمی هم ایماژ کرد و نیز می‌توان پدیداری را غیر تصویری نگریست. مهم این است که ما براساس مقوله‌بندی زبان خویشتن می‌بینیم. زبان ما را می‌اندیشد چنان‌که در تصویرسازی ذاتا تابعِ شناسایی از زبان خود هستیم و مقوله‌بندی‌هایی از زبان خویشتن. %U https://www.jpll.ir/article_150680_722b9c43ae9e362873b7911d81f07609.pdf