@article { author = {masih, niloufar}, title = {Analysis of the components of Ghazal Maximal}, journal = {“Scientific and Specialized Journal of Modern Literary Research”}, volume = {1}, number = {2}, pages = {285-320}, year = {2022}, publisher = {Dr. Zeinab Norouzali}, issn = {2821-1413}, eissn = {2821-1421}, doi = {}, abstract = {Contemporary ghazal, especially post-Simin's ghazal, underwent many changes in the seventies. And after that, it continued with post-modern sonnets in the eighties. Until in the 90s, with the emergence of many streams of ghazal, it moved with the mixed ghazal, which is a combination of formats, and finally with the maxi-mal ghazal (extended) by Arash Azarpik, who is one of Simin Behbahani's students, and in the 70s with the minimal ghazal. And speech is considered one of the forerunners of Ghazal - he accepted the non-normative side. Because the classic sonnet with a specific number of verses and a specific theme has been considered a popular writing format for centuries. The Nima revolution breathed the first innovative attitudes into the spirit of poetry and especially the sonnet, which Simin Behbahani initiated and later continued by his students according to the appropriate time and place.Maxi Mal's ghazal, with direct connection with the spirit of the ghazal, has moved from that traditional form to new perspectives. The classic sonnet that carried lyrics and romantic discourses between the lover and the beloved. With Nima's revolution, he accepted the social side, and with Maxi Mal's sonnet, he has opened various windows towards new contents, fresher emotions, and finally, transformation in the form and structure of a form. In this article, we intend to list the components of the maximal (extended) ghazal and examine it while introducing this genre.}, keywords = {Ghazal,Innovation,genealogy of contemporary Ghazal,Maxi Mall Ghazal}, title_fa = {تحلیل مولفه های غزل ماکسی‌مال}, abstract_fa = {غزل معاصر خصوصاً غزل پسا سیمین دچار تحولات فراوانی در دهه ی هفتاد شد . و پس از آن نیز با غزل پست مدرن در دهه ی هشتاد ادامه یافت . تا اینکه در دهه ی نود با ظهور جریان های متعدد غزل با غزل مرکب حرکت که نوعی ترکیب قالب ها است و در نهایت با غزل ماکسی مال( مطول) که توسط آرش آذرپیک که از شاگردان سیمین بهبهانی است _و در دهه‌ی هفتاد نیز با غزل مینیمال و گفتار یکی از پیشقراولان غزل محسوب می شود_سمت و سویی فراهنجارگریزانه پذیرفت. زیرا غزل کلاسیک با تعداد ابیات و موضوع مشخص برای قرن‌ها یک قالب نوشتاری پر طرفدار به حساب مس امد . انقلاب نیما اولین نگرش های نوآورانه را در روح شعر و خصوصا بعد ها غزل دمید که سیمین بهبهانی این نوآورها را آغاز و بعدها توسط شاگردانش بنا به زمان و مکان مناسب ادامه یافت. غزل ماکسی مال با ارتباط بی واسطه با روح غزل از آن قالب سنتی به سمت نگره ها و بستاره های نوینی فراروی کرده است. غزل کلاسیک که محمل تغزل و گفتمان های عاشقانه بین عاشق و معشوق بود. با انقلاب نیما سمت و سوی اجتماعی پذیرفت و با غزل ماکسی مال دریچه های گونانگونی به سمت محتواهای تازه، عواطف تازه تر، و در نهایت تحول در فرم و ساختار قالبیک گشوده است. در این نوشتار بر آن هستیم تا ضمن معرفی این ژانر مولفه های غزل ماکسی‌مال (مطول) را بر شمریم و آن را مورد بررسی قرار دهیم.}, keywords_fa = {غزل,نوآوری,تبارشناسی غزل معاصر,غزل ماکسی مال}, url = {https://www.jpll.ir/article_156845.html}, eprint = {https://www.jpll.ir/article_156845_22b1c8e958c9f286ac4ff7746bf865b7.pdf} }