رد پای موسیقی غزلیات بیدل دهلوی در غزلیات سلیمان بابانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه

چکیده

چکیده

نقش پای موسیقی غزلیات بیدل دهلوی در غزلیات سلیمان بابانی

یکی از مهمترین عناصری که در بررسی و مقایسهٔ شعر دو شاعر مورد توجه واقع میشود و باید بدان پرداخته شود؛ بحث موسیقی بیرونی و کناری شعر یعنی توجه به چگونگی ،وزن، ردیف، قافیه ها و نحوة اثر پذیری یک شاعر از شاعر دیگر در این حوزه مهم و اساسی است. در این جستار به شیوه تحلیلی- توصیفی و آماری به میزان و چگونگی تأثیر پذیری موسیقی شعره عروض قافیه و ردیف در غزلیات سلیمان بابانی کاتب این شاعر پارسی گوی کرد -زبان از غزلیات بیدل دهلوی پرداخته شده است و در پایان این نتایج حاصل شد که در عرصه موسیقی بیرونی بحور ،رمل هرج و مضارع در غزلیات این دو شاعر بسامد بالایی دارند غالب اوزان ،مطبوع دلنشین و جویباری هستند در موسیقی کناری (ردیف و قافیه) تکرار قافیه، کاربرد مصوت بلند «آ» و سجع متوازی در قافیه غزلیات هر دو شاعر بسامد بالایی دارد. ردیفهای گروهی دشوار و کم سابقه در غزلیات هر دو شاعر پر کاربرد است. در مجموع کل ردیفهای مشترک ۳۷ مورد یعنی " درصد و ۱۸ مورد با ۲۶/۸۶ درصد در وزن و قافیه و ردیف

۵۵/۲۲

مشترک است.

کلیدواژه ها موسیقی کناری موسیقی ،بیرونی تأثیر پذیری بیدل دهلوی، سلیمان بابانی، غزل

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of music, Bidel Dehlavi's lyric poems in Soleiman Babani's lyric poems

نویسندگان [English]

  • nasraddin Abdolahzade 1
  • Mohammad Amir Obaydinia 2
  • Omid ghahremany 1
1 amozesh va parvaresh
2 Department of persian Language dnd Literature
چکیده [English]

The role of music, Bidel Dehlavi's lyric poems in Soleiman Babani's lyric poems



Abstract

One of the most important elements in the study and comparison of poetry of two poets and should be addressed; The discussion of external and lateral music of poetry means paying attention to how one poet weighs, lines, rhymes, and how one poet is influenced by another poet in this important and fundamental field. In this article, in an analytical-descriptive and statistical way, to the extent and how the music of poetry is influenced; Prose, rhyme and line in the sonnets of Suleiman Babani "Katib", this Kurdish-speaking Persian poet, are discussed from the sonnets of Biddle Dehlavi, and in the end it is concluded that in the field of foreign music; In the sonnets of these two poets, Ramal, Hazj and Mudara have a high frequency. Most of the poet weights are pleasant and flowing. In side music (rows and rhymes), rhyme repetition, the use of the long vowel "a" and parallel rhyme in the rhyme of the lyric poems of both poets have a considerable frequency. Group rows, difficult and unprecedented, are widely used in the sonnets of both poets. In total, the total number of common rows is 37 items, ie 55.22 percent, and 18 items with 26.86 percent in weight, rhyme, and common row.



Keywords: Side music, outer music, impressionability, Biddle Dehlavi, Soleiman Babani, lyric

کلیدواژه‌ها [English]

  • outer music
  • impressionability
  • Biddle Dehlavi
  • Soleiman Babani
  • lyric

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 08 بهمن 1402
  • تاریخ بازنگری: 09 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1402